Monday 12 December 2011

Ashabul Kahfi (^o<)

Assalamualaikum ila sodiqi,
ana masih lagi ada cerita yang hendak dikongsikan,
dah tak ada modal nak tulis, 
jadi ambik sajalah cerita yang ana baca dalam buku...


******************************************

Ashabul Kahfi ialah para pemuda yang beriman kepada ALLAH dan mengingkari berhala kaumnya. Kerana takut terhadap gangguan kaumnya, mereka menyelamatkan diri ke dalam sebuah gua.
     Gua itu cukup luas, pintunya menghadap ke utara, sehingga sinar matahari tidak langsung masuk ke dalamnya. Lalu mereka tertidur di dalam gua itu. ALLAH melindungi dan mengawasi mereka. Mereka tertidur sangat lama, iaitu selama 309 tahun!
     Walau tertidur selama itu, jasad mereka tidak rosak dan tetap utuh. Kemudian ALLAH membangunkan mereka. Setelah terbangun dari tidur yang lama, mereka menduga- duga dan tidak ingat berapa lama mereka tertidur. Di antara mereka, ada yang mengatakan sehari atau setengah hari dan yang lainnya mengatakan bahawa hanya ALLAH yang mengetahuinya!
     Maka mereka mengutus salah seorang daripada mereka untuk pergi ke kota. Tugas utusan itu adalah pergi ke kota membawa wang perak untuk membeli makanan. Para pemuda Ashabul Kafi itu masi takut akan diganggu kaumnya. Mereka menyangka masih hidup di zaman kaum mereka yang tidak beriman itu.
     Lalu pergilah utusan mereka itu ke kota untuk membeli makanan dengan membawa wang perak tersebut. Maka ALLAH mempertemukan manusia dengan mereka. Para pemuda Ashabul Kahfi itu tidak menyangka, ternyata keadan telah berubah. Kaum mereka yang tidak beriman kepada ALLAH dan ingin membunuh mereka, ternyata telah berganti dengan kaum lain, yang mengerti agama dan menghormati mereka.
(Sumber: Al- Quranul Karim Al Kahfi:9-26, Al- Majmu'atul kamilah lilmuallafat
 juz 8 hal. 421- 422 karya Abdurrahman bin Nashir as- Sa'dy)


-pintu gua ashabul kahfi-

~Wassalam~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...